شرکت فنی مهندسی به سازان سرای مهر آهنگ
شرکت فنی مهندسی به سازان سرای مهر آهنگ

شرکت فنی مهندسی به سازان سرای مهر آهنگ

استانداردهای مربوط به نصب و راه اندازی جعبه های آتش نشانی


 

ب ) نکات فنی در خصوص سیستم تأسیساتی آتش نشانی
• میزان دبی خروجی از یک شیلنگ آتش نشانی می بایست حداقل 45 لیتر در هر دقیقه باشد.
• میزان فشار کار کرد مناسب سیستم می بایست (±10) 220 کیلو پاسکال (2/2 Bar) باشد
• در صورت نصب قرقره در اماکن خارجی قراردادن قرقره درون جعبه الزامی است .
• طول شیلنگ نباید بیشتر از 20 متر باشد .
• تست هیدرو استاتیک کلیه تجهیزات 12 بار می باشد.
ج ) جانمایی جعبه آتش نشانی
• هر هوزریل می بایست در محلی کاملاً قابل دسترس و قابل دید نصب گردد.
• جعبه ها نباید در مکان های ایزوله شده از حریق ( نظیر راه پله های حفاظت شده با درب ضد حریق ) نصب شوند مگر آنکه بنا به شرایط خاص کارشناس آتش نشانی نصب آن را لازم بداند .
• بر روی جعبه های آتش نشانی حتماً علامتی مبنی بر وجود جعبه آتش نشانی باید نصب گردد که ارتفاع این علامت نباید کمتر از 150 میلیمتر باشد .
• جعبه باید طوری نصب گردد که کل شیلنگ به راحتی از قرقره بیرون بیاید.
• مناسب ترین ارتفاع جهت نصب جعبه آتش نشانیبین 1.5 تا2.4 متر از کف می باشد.
• مناسب ترین ارتفاع جهت نصب شیر درون جعبه 1/0 ± 1متر از کف تمام شده می باشد.
• حداقل فاصله بین قرقره و تجهیزات داخل جعبه نباید کمتر از 10 سانتی متر باشد.
• جهت باز شدن درب جعبه و قرقره باید به صورتی باشد تا هنگام استفاده از قرقره درب جعبه مزاحمتی برای قرقره ایجاد ننماید.
• قرقره می بایست قابلیت بیرون آمدن از جعبه را از طریق لولا داشته باشد.

 

د ) نحوه صحیح نصب جعبه آتش نشانی
• در صورتی که جعبه ها به صورت تــــوکار ساخته شدند میبایسـت درون باز شو یک کلاف آهنی (Sub frame) برای قرار گیری جعبه نصب گردد . پس از قراردادن جعبه درون باز شو می بایست جعبه از داخل توسط پیچ به (Sub frame) متصل گردد.
• در صورتی که جعبه ها به صورت روکار ساخته شدند ، می بایست جعبه پس از تراز شدن بر روی دیوار توسط 4 عدد رول بولت سایز M6 از نوع HSA به دیوار متصل گردد.
• هنگام نصب جعبه دقت نمایید تا محل ورودی لوله به جعبه دقیقاً هم تراز با لوله های موجود در رایزر باشد.
• ترجیحاً هنگام اجرای عملیات نصب قرقره ، تجهیزات را از جعبه خارج نمایید.
• پس از اتمام نصب جعبه ها ، تا زمان پایان عملیات نازک کاری جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به بدنه جعبه ها آنها را با سلفون کاور نمایید.
ه ) تست نهایی
پس از انجام عملیات نصب موارد ذیل می بایست به دقت بررسی و چک شوند.
• نشت آب در کلیه اتصالات نباید بیش از 5 میلی لیتر در 3 دقیقه باشد.
• شیلنگ می بایست به راحتی از روی قرقره باز شود و میزان نیروی لازمه جهت باز کردن شیلنگ از روی قرقره نباید بیشتر از 100 نیوتن باشد.
• میزان دبی خروجی از نازل در حالت جت (jet) نباید کمتر از 0/33 لیتر در ثانیه باشد.
• عملیات باز و بسته شدن نازل می بایست به دقت کنترل گردد .
• کلیه جعبه ها و تجهیزات داخل آن می بایست هر شش ماه یکبار و هر ساله با توجه به مدارک نگهداری و بهره برداری که توسط شرکت پیشرو ارائه می گردند مورد تست و بررسی قرار گیرند.

استاندارد نصب جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی باید حداکثر 1.10 متر از کف ساختمان بالاتر و بر روی دیوار یا داخل دیوار نصب گردد. جعبه آتش نشانی باید در مناطقی نصب گردد که مورد دید همگان باشد. بهترین مکان ها برای نصب جعبه آتش نشانی در نزدیکی ورودی ها و خروجی ها است. در پشت دیواره ها و یا شکاف ها نصب نگردد تا در موقع لزوم بتوان از آن به نحو احسن استفاده شود. اصولاً جعبه آتش نشانی در پله های فرار، پاگردها، درب ورودی ساختمان ها و دالن ها و …. نصب می گردد.

هر جعبه آتش نشانی باید حداقل شعاع 20 متر از اطراف خود را پوشش دهد.لازم بذکرست حداکثر فاصله بین جعبه های آتش نشانی نصب شده نبایستی بیش از 30 متر باشد.

باید توجه شود که لوله انتقال دهنده آب در سیستم تر حتماً به شیر اصلی آب شهری وصل باشد و فشار لازم در بالاترین نقطه از 2 اتمسفر کمتر نباشد و قطر لوله های بالا دهنده نباید کمتر از 2 اینچ باشد

 حداکثر فاصله نصب قرقره های آتش نشانی از دیگر همانند جعبه آتش نشانی سی متر می باشد.

اطلاعات بیشتر در

www.lifedetect.com

جعبه آتش نشانی

انواع سیستم آبرسانی جعبه آتش نشانی 


  

1- سیستم خشک: در این نوع سیستم جعبه آتش نشانی ، منبع آب مورد نیاز جهت استفاده در سیستم لوله کشی جعبه آتش نشانی و یا قرقره آتش نشانی از منابع آب ساختمان و یا محل مورد استفاده جداست و به سیستم لوله کشی آب شهری ساختمان ارتباطی ندارد. بنابراین در حالت عادی داخل لوله ها و جعبه آتش نشانی و قرقره آن، آب وجود نداشته و خشک می باشد. وجه تسمیه این سیستم نیز به همین علت است. در سیستم خشک جعبه آتش نشانی آب مورد نیاز از طریق لوله ورودیی که معمولاً در جلوی درب ساختمان و یا محل مورد نظر در یک محفظه شیشه ای  نصب شده است تامین می گردد. در هنگام ضرورت تانکرها و یا پمپهای آتش نشانی به این ورودی متصل شده و آب مورد نیاز را به درون سیستم جعبه آتش نشانی پمپاژ می نمایند و بدین صورت آب در هر طبقه در لحظه ضرورت قابل استفاده خواهد بود. بطور استاندارد ورودی بالای جعبه آتش نشانی را به لوله کشی این سیستم اختصاص می دهند که جعبه های آتش نشانی پامچال در هر دو طرف جعبه هم در بالا و هم در پایین جعبه (4 عدد سوراخ) ، این ورودی ها پیش بینی شده است تا نصب آن در هر شرایطی میسر گردد. لازم بذکرست این ورودی ها برای دو سایز 9 و 12 سانت پیش بینی شده اند.

 

2- سیستم تر : در این نوع سیستم جعبه آتش نشانی آب مورد نیاز از آب شهری تامین می گردد. لوله کشی این سیستم به لول کشی آب شهری ساختمان متصل بوده و اجاز ه میدهد همیشه در این سیتم آب در وجود داشته باشد بطوریکه هرگاه شیر ورودی جعبه آتش نشانی (در جعبه های آتش نشانی با قرقره برزنتی توصیه می گردد تنها در هنگام استفاده ضروری شیر ورودی آب باز شود) و نازل سر لوله باز شود آب جریان می یابد. وجه تسمیه این سیستم نیز به علت وجود همیشگی آب در سیستم  می باشد. بطور استاندارد ورودی پایینی جعبه آتش نشانی را به لوله کشی این سیستم اختصاص می دهند که جعبه های آتش نشانی پامچال در هر دو طرف جعبه هم در بالا و هم در پایین جعبه (4 عدد سوراخ) ، این ورودی ها پیش بینی شده است تا نصب آن در هر شرایطی میسر گردد. لازم بذکرست این ورودی ها برای دو سایز 9 و 12 سانت پیش بینی شده اند.

 

3- سیستم مرکب (تر و خشک) : در این نوع سیستم ، با توجه به شرایط ساختمان نظیر مساحت، ارتفاع آن و غیره از ترکیب دو سیستم تر و خشک همزمان استفاده می گردد. در زیر ، یک سیستم متشکل از لوله های تر و خشک با یک تانک مرتفع ، نشان داده شده است . سیستم های لوله های تر برای استفاده ساکنین جهت اطفاء آتش های کوچک در نظر گرفته شده است .در ساختمان های بلند باید یک پمپ خودکار برای رساندن آب ( از لوله شهر ، تانک ذخیره یا منبع ) به جعبه آتش نشانی وجود داشته باشد .

معایب و محاسن قرقره با شلنگ هوزریلی و قرقره با شیلنگ برزنتی 

  • ·        دبی (میزان آب خروجی در دقیقه) در قرقره برزنتی بیشتر از دبی قرقره هوزریلی است.
  • ·        استفاده از قرقره برزنتی تنها برای افراد آموزش دیده مناسب است ولی استفاده از قرقره هوزریلی برای همه افراد بسیار آسان و راحت است.
  • ·        در قرقره برزنتی باید حتماً 20 متر شلنگ برزنتی باز شود تا بتوان آبدهی را انجام داد اما در قرقره هوزریلی نیاز به باز شدن تمام شلنگ نیست و به هر اندازه که نیاز است شلنگ باز می شود.
  • ·        قرقره هوزریلی دارای قیمت بسیار کمتری نسبت به قرقره برزنتی می باشد.
  • ·        قرقره هوزریلی دارای عمر بیشتری نسبت به قرقره برزنتی است.
  • ·        شلنگ هوزریلی بعد از استفاده براحتی بدور قرقره پیچیده می شود اما شلنگ برزنتی مورد استفاده در قرقره های برزنتی، بایستی قبل از پیچیده شدن به دور قرقره حتما از داخل خشک گردند. چرا که رطوبت باقیمانده در داخل این نوع شلنگ باعث پوسیدگی سریع از داخل آن می شود.
  • ·        قرقره هوزریلی بدلیل راحتی در باز شدن از روی قرقره دارای سرعت عمل بیشتری نسبت به نوع برزنتی آن می باشد و برای اطفاء حریق در اولین لحظات بهتر عمل می نماید.
  • ·        سازمان آتش نشانی بمنظور آبرسانی در موقع حریق قادر است تنها با اتصال به شیر آتش نشانی و هیدرانت 1/2 – 1 اینچی که قبلا برروی جعبه نصب شده است از آن استفاده نماید اما در مدل برزنتی علاوه بر یک شیر و یک هیدرانت نیاز به نصب کوپلینگ نیز می باشد..

در جعبه های آتش نشانی مدل هوزریلی نازل سه حالته (OFF – JET – SPRAY) نصب شده و قابلیت تخلیه آب بر روی آتش در زمان اولیه حریق را بطور مناسب دارد.


اطلاعات بیشتر در

www.lifedetect.com

سیستم اطفاء حریق FM200

سیستم (FM200 (HFC227ea از نظر شیمیایی به صورت Heptafluoropropane شناخته می شود و گازی بی رنگ است که به صورت مایع تحت فشار جهت نگهداری ذخیره می شود. این نوع از سیستم حفاظت از آتش دارای پتانسیل تخریب لایه اوزون صفر بوده و برای استفاده در محیط های تحت بهره برداری مناسب می باشد.

سیستم اطفاء حریق FM200

گاز FM200 به عنوان جایگزین هالونها در صنعت اطفا حریق عرضه شد و مشکلاتی را که هالونها برای محیط زیست ایجاد می کردند را ندارد، گازهای خانواده هالون پس از انتشار در محیط به دلیل پایداری بالا در لایه های بالایی جو نفوذ نموده و در قسمت بالایی جو اشعه های خورشید و کیهانی از قدرت بالایی برخوردار میباشند. از جمله این اشعه ها می توان به اشعه ماوراء بنفش اشاره نمود. هالون ها تحت تاثیر اشعه ماوراء بنفش پایداری خود را از دست میدهند به عنوان مثال معروف ترین گاز خانواده هالون Halon1301 می باشد که به نام  Bromo tri fluoro methaneمیباشد تحت تاثیر اشعه ماوراءبنفش پایداری ترکیب حاضر را از دست داده و پیوند عنصر برم با کربن موجود در ترکیب از هم می شکند و برم آزاد شده با اکسیژن ترکیبی در ازن واکنش میدهد، از این رو با شکسته شدن پیوند اکسیژن در ترکیب ازن لایه ازن مجود در جو دچار تخریب میشود.گاز FM200 جایگزین شده دارای پایداری همانند هالونها میباشد و نسبت به تجزیه پذیری در لایه های بالایی جو و واکنش با ازن موجود در جو مقاوم مقاوم میباشد.و فرمول شیمیایی آن 1,1,1,2,3,3,3- Hepta fluoro propaneمی باشد، از ویژگی های FM200 میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

fm200 esfahan سیستم اطفای حریق FM200

در برخورد سیال FM200 با چشم باید سریعا چشم را با آب گرم شست و حداقل به مدت 15 دقیقه چشم را باز نگه داشت، تا معاینه توسط چشم پزشک صورت پذیرد.

بر اساس فاکتورهای طراحی ممکن است کپسول های fm200 در محیط حریق قرار بگیرند که در این حالت باید جهت خنک نگه داشتن کپسول¬ها تدابیری در نظر گرفته شود. زیرا بر اثر حرارت بالای حریق احتمال انفجار کپسول ها وجود دارد.

نحوه عملکرد FM200 بر روی حریق:

گاز FM200 قابلیت اطفا در کلاس های حریق A,B,C,D,E را دارا میباشد و به طور گسترده در اطفا کلاس E که مربوط به تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی میباشد و نحوه عملکرد آن به صورت سیلابی در محیط تحت حفاظت میباشد و با پرکردن محیط تحت حفاظت و رقیق کردن اکسیژن محیط و نیز شکستن زنجیره حریق عمل اطفا را صورت میدهد، از آنجایی که گاز FM200 یک گاز گران قیمت میباشد لذا در مواردی که حجم کمی تحت پوشش باشد مقرون به استفاده میباشد.
اجرای سیستم FM200 برای اتاق های سرور، اتاق کامپیوتر، دیتا سنتر و … نیاز به اجرای لوله کشی برای سایت مورد نظر میباشد که از جمله ملزومات دیگر اجرای این سیستم مهار کردن سیلندرها توسط براکت میباشد که به دلیل مسایل فنی و ویژگی گاز FM200 ،کپسولهای مورد استفاده باید در نزدیکی محل حریق و عمدتا در داخل اتاق سرور، اتاق کامپیوتر… قرار داده میشود .که از نواقص این سیستم به شمار می رود، همچنین از سایر تجهیزات مورد استفاده در این سیستم اطفا می توان به شیر برقی فعال ساز یا سیلندر فرمان دهنده جهت فعال شدن سیستم اطفا، شیلنگ های فشار قوی تخلیه و نازل های مخصوص برای تخلیه در محیط تحت حفاظت اشاره کرد.
سیستم اطفا FM200 طراحی شده برای فعال شدن و وارد شدن به مرحله اطفا نیازمند فعال سازی سیستم توسط سیستم کشف و اعلام حریق دارد که این سیستم یک سیستم کنترل پنلی با تجهیزات مربوط به کشف حریق که به صورت کاشف دود، کاشف حرارت،کاشف دود و حرارت و شستی های دستی اعلام حریق، اطفا حریق(تخلیه کپسولها) و عدم اطفا حریق(عدم تخلیه کپسولها)میباشد.

طراحی، اجرا، تست و نگهداری سیستم بر اساس استاندارد NFPA میباشد کد مربوط به سیال FM200 مربوط به قسمت clean agent میباشد که کد NFPA 2001 مربوط به آن می باشد.
سیلندرهای طراحی و ساخته شده و توسط کمپانی های تولید کننده باید مطابق با D.O.T. Specification4BW500یا 4BA500باشد.فشار گاز FM200 درون این کپسولها توسط شارژ گاز نیتروژن تا فشار 25 بار در دمای 21 درجه سانتی گراد تامین میگردد.

شیرهای مورد استفاده در کپسول های FM200 از جنس برنج می باشد که از مقاومت بالایی در برابر فشار برخوردار میباشد و همچنین از چکش پذیری بالایی برخوردار می باشد. شیرهای مربوط به سرسیلندرها دارای نشان دهنده فشار میباشد که در کنترل های دوره ای کنترل فشار توسط این نشان دهنده صورت میپذیرد.

نازل های مورد استفاده در سیستم FM200 از جنس آلومینیوم می باشند که کمپانی سازنده باید دارای تاییدیه UL باشد و بر روی محصول شماره مربوط را حک نماید.

سیستم (FM200 (HFC227ea از نظر شیمیایی به صورتHeptafluoropropane شناخته می شود و گازی بی رنگ است که به صورت مایع تحت فشار جهت نگهداری ذخیره می شود. این نوع از سیستم حفاظت از آتش دارای پتانسیل تخریب لایه اوزون صفر بوده و برای استفاده در محیط های تحت بهره برداری مناسب می باشد.

سیستم اطفای حریق FM200

عملکرد FM200 به صورت جذب حرارت از شعله و سوخت و کاهش دما تا جایی که شعله نمی تواند تنفس کند (روشن بماند) و بدین ترتیب حریق را خاموش می کند. FM200 به سرعت استقرار پیدا کرده، تمیز بوده و پس مانده روغنی، ذرات و آبی پس از اطفاء از خود به جای نمی گذارد. سیستم اطفای FM200 در کمتر از 10 ثانیه به سطح خاموش کنندگی حریق می رسد و آتش های قابل احتراق، الکتریکی و مایعات قابل اشتعال را قبل از اینکه منجر به صدمات قابل ملاحظه ای بشود مهار می کند. وقتی که حریق به سرعت اطفاء شود به معنی صدمات و هزینه های بازسازی کمتر می باشد. این همچنین به معنای کمترین خرابی و اختلال در کسب و کار است.

fm2001 سیستم اطفای حریق FM200

 

FM200 جهت حفاظت از مناطق خطرناک، بحرانی و دارایی های با ارزش به صورت فوری قابل دسترسی می باشد. همچنین جهت حفاظت از تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی و اکثر مایعات و گازهای قابل احتراق موثر می باشد.

مناطقی که از سیستم اطفای FM200 جهت حفاظت می توان استفاده کرد به شرح ذیل می باشد:

• اتاقهای پردازش داده های الکترونیکی
• خزانه بانک
• مراکز سوئیچ مخابراتی
• اتاق های کنترل
• محل های نگهداری مایعات قابل اشتعال
• ترانسفورماتور و اتاق سوئیچ

ادامه مطلب در

www.lifedetect.com

شرکت فنی مهندسی به سازان سرای مهر آهنگ

شرکت فنی مهندسی به سازان سرای مهر آهنگ  فعالیت خود در زمینه تولید جعبه و قرقره آتش نشانی پیشرو را از سال 1385 آغاز نموده و از آن زمان در حال توسعه کمیت و کیفیت محصولات تولیدی خود برای پوشش دادن به تمام تجهیزات مبارزه با حریق برای مصارف صنایع تولیدی ، کارخانه ها ، ساختمان های مسکونی و مجتمع های تجاری میباشد

ما مفتخریم که قادر به تامین تجهیزات مبارزه با حریق بنا به نیاز و درخواست مشتریان خود هستیم .

بیشترین تعداد از جعبه های هوزریلی آتش نشانی استاندارد پیشرو از جنس آهن گالوانیزه ساخته میشوند ولی بنا به درخواست مشتری امکان ساخت با آلومینیوم ، استیل و یا آهن سیاه نیز وجود دارد .

لولا درب  به صورت پرچ و یا پیچ و یا جوش دادن به بدنه کابین متصل میشود. در کابین قابلیت باز شدن  تا 180 درجه به دو سمت چپ و راست بر اساس نقشه معماری را دارد .

کابین ها به صورتی طراحی شده اند که از روبرو به وسیله شیشه ،  نمایی از تجهیزات داخل کابین را نمایش میدهند .

طیف وسیع محصولات با گواهی کیفیت بالا

آیا امکان دارد که بتوانید ایمنی و امنیت را برای خود بخرید ؟   در واقع بله ، شما هنگامی احساس امنیت دارید که بطور کامل آمادگی داشته باشید . در هنگام وقوع آتش سوزی احساس امنیت یعنی موجود بودن تجهیزات آتش نشانی با کیفیت بالا وقتی به آنها نیاز داشته باشید .

مشاوره برای انتخاب صحیح تر محصول مورد نیاز شما ، تعمیرات برحسب نیاز ، خدمات پس از فروش و آموزش صحیح و تخصصی استفاده از محصولات جزو خدماتی قابل ارائه میباشند .

باز سازی یا ساختمان جدید

اگر شما در ابتدای شروع بازسازی و یا ساختن ساختمان جدید با ما تماس بگیرید . ما میتوانیم راه کار های تخصصی و عملی به شما ارائه نماییم . که نیاز شما به داشتن محیطی ایمن را برطرف مینماید . و همچنین میتواند به شما در طراحی عاقلانه و حرفه ای کمک نماید .

اطلاعات بیشتردر

www.lifedetect.com

معایب و محاسن قرقره با شلنگ هوزریلی و قرقره با شیلنگ برزنتی

معایب و محاسن قرقره با شلنگ هوزریلی و قرقره با شیلنگ برزنتی 

 

  • ·        دبی (میزان آب خروجی در دقیقه) در قرقره برزنتی بیشتر از دبی قرقره هوزریلی است.
  • ·        استفاده از قرقره برزنتی تنها برای افراد آموزش دیده مناسب است ولی استفاده از قرقره هوزریلی برای همه افراد بسیار آسان و راحت است.
  • ·        در قرقره برزنتی باید حتماً 20 متر شلنگ برزنتی باز شود تا بتوان آبدهی را انجام داد اما در قرقره هوزریلی نیاز به باز شدن تمام شلنگ نیست و به هر اندازه که نیاز است شلنگ باز می شود.
  • ·        قرقره هوزریلی دارای قیمت بسیار کمتری نسبت به قرقره برزنتی می باشد.
  • ·        قرقره هوزریلی دارای عمر بیشتری نسبت به قرقره برزنتی است.
  • ·        شلنگ هوزریلی بعد از استفاده براحتی بدور قرقره پیچیده می شود اما شلنگ برزنتی مورد استفاده در قرقره های برزنتی، بایستی قبل از پیچیده شدن به دور قرقره حتما از داخل خشک گردند. چرا که رطوبت باقیمانده در داخل این نوع شلنگ باعث پوسیدگی سریع از داخل آن می شود.
  • ·        قرقره هوزریلی بدلیل راحتی در باز شدن از روی قرقره دارای سرعت عمل بیشتری نسبت به نوع برزنتی آن می باشد و برای اطفاء حریق در اولین لحظات بهتر عمل می نماید.
  • ·        سازمان آتش نشانی بمنظور آبرسانی در موقع حریق قادر است تنها با اتصال به شیر آتش نشانی و هیدرانت 1/2 – 1 اینچی که قبلا برروی جعبه نصب شده است از آن استفاده نماید اما در مدل برزنتی علاوه بر یک شیر و یک هیدرانت نیاز به نصب کوپلینگ نیز می باشد..

در جعبه های آتش نشانی مدل هوزریلی نازل سه حالته (OFF – JET – SPRAY) نصب شده و قابلیت تخلیه آب بر روی آتش در زمان اولیه حریق را بطور مناسب دارد.


اطلاعات بیشتر در

www.lifedetect.com