شرکت فنی مهندسی به سازان سرای مهر آهنگ
شرکت فنی مهندسی به سازان سرای مهر آهنگ

شرکت فنی مهندسی به سازان سرای مهر آهنگ

سامانه‌های اعلام حریق

سامانه‌های اعلام حریق به سه گروه آدرس پذیر، متعارف و بدون سیم (وایرلس) تقسیم می شوند که هر یک از این سامانه ها خود به دو گروه خودکار و دستی تقسیم می‌شوند.

در سیستم‌های دستی، شستی اعلام حریق، تنها منبع تشخیص حریق است. درواقع کار تشخیص حریق در اینگونه سیستم‌ها فقط به انسان سپرده شده‌است و در مکان‌هایی که انسان حضور ندارد، کاربردی ندارند. بر خلاف اینگونه سیستم‌ها، سیستم‌های اعلام حریق خودکار، وابستگی کمتری به تشخیص انسان دارند. سیستم‌های خودکار، به دو گروه آدرس‌پذیر، و غیر آدرس‌پذیر تفکیک می‌شوند. در سیستم آدرس‌پذیر، علاوه بر اعلام حریق، محل دقیق وقوع آن نیز مشخص می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده سیستم اعلام حریق :

دتکتور :

دتکتورها یا کاشفها وسایلی هستند که حریق را حس میکنند. دتکتورها انواع و اقسام خاص خود را دارند که عبارتند از

دتکتورهای دودی :
وسیله ای است که در برابر کوچکترین اثر مقدماتی حریق (دود) حساس بوده و عکس العمل نشان میدهد.

دتکتور حرارتی :
این دتکتور نسبت به افزایش درجه حرارت حساس میباشد. هنگامی که بر اثر آتش سوزی ، درجه حرارت محیط تغییرات غیر عادی داشته باشد، این دتکتور فعال میشود. دتکتور حرارتی دارای یک محفظه میباشد. در داخل محفظه یک بی متال وجود دارد. هوای گرم روی بی متال اثر گذاشته و گرما باعث بسته شدن کنتاکتهای آن شده و دتکتور عمل میکند. این دتکتور برای مکانهایی مانند آشپزخانهها ، موتورخانه ها و … مناسب است.

شستی های اعلام حریق :
این شستیها به دو صورت موجودند: یا به صورت شستی معمولی که با فشار به آن کنتاکت ها بسته یا باز شده و پیام به مرکز کنترل ارسال میشود و یا به صورت شستی های شیشه دار که شامل یک جعبه کوچک است که درون آن یک میکروسویچ و جلوی آن درپوش شیشه ای قرار دارد. با وارد نمودن ضربهای کوچک به شیشه ، شیشه شکسته شده، اهرم میکروسویچ آزاد شده و کنتاکت ها عمل می نماید و پیام به مرکز کنترل ارسال میشود.

مرکز کنترل :
در این مراکز که امروزه به صورت الکترونیکی وجود دارند، تمام وظایف توسط میکروپروسسورها انجام میشود و سیم کشی کلیه دتکتورها ، شستیها ، لامپهای اعلام خبر ، وسایل صوتی خبر دهنده ، منابع تغذیه و غیره به مرکز کنترل وصل میشود. مراکز کنترل دارای مدارهای عیب یاب بوده و هنگام ایجاد عیوبی ناشی از قطع مدارها ، قطع برق شهر ، ضعیف بودن باتریها ، سوختگی فیوزها ، خرابی دتکتورها عمل نموده و سیگنال به مراکز کنترل ارسال شده و منطقه آتش گرفته ، شناسایی میشود.
در بعضی از مراکز کنترل به نام مراکز کنترل آدرس پذیر شماره دتکتوری که فعال شده است، توسط صفحه دیجیتالی نمایش دهنده ، نشان داده میشود و بدین ترتیب میتوان سریعا محل وقوع حریق را شناسایی و اقدامات لازم را برای پیشگیری از توسعه حریق به عمل آورد. بعضی از مراکز کنترل اعلام حریق دارای یک ترمینال تلفن هستند که از طریق کابل کشی به مرکز آتش نشانی ارتباط پیدا میکنند و در صورت لزوم وقوع حریق بطور اتوماتیک به مرکز آتش نشانی اطلاع داده میشود.
وسایل خبر دهنده
وسایل خبر دهنده در سیستم اعلام حریق مانند آژیرها ، زنگها ، بوقها ، لامپها و … میباشند که در صورت بروز حریق و شناسایی آن توسط مرکز کنترل ، فرمان گرفته و ساکنین یا افراد داخل ساختمان را مطلع میسازند.

جعبه اتش نشانی

1- سیستم خشک: در این نوع سیستم جعبه آتش نشانی ، منبع آب مورد نیاز جهت استفاده در سیستم لوله کشی جعبه آتش نشانی و یا قرقره آتش نشانی از منابع آب ساختمان و یا محل مورد استفاده جداست و به سیستم لوله کشی آب شهری ساختمان ارتباطی ندارد. بنابراین در حالت عادی داخل لوله ها و جعبه آتش نشانی و قرقره آن، آب وجود نداشته و خشک می باشد. وجه تسمیه این سیستم نیز به همین علت است. در سیستم خشک جعبه آتش نشانی آب مورد نیاز از طریق لوله ورودیی که معمولاً در جلوی درب ساختمان و یا محل مورد نظر در یک محفظه شیشه ای  نصب شده است تامین می گردد. در هنگام ضرورت تانکرها و یا پمپهای آتش نشانی به این ورودی متصل شده و آب مورد نیاز را به درون سیستم جعبه آتش نشانی پمپاژ می نمایند و بدین صورت آب در هر طبقه در لحظه ضرورت قابل استفاده خواهد بود. بطور استاندارد ورودی بالای جعبه آتش نشانی را به لوله کشی این سیستم اختصاص می دهند که جعبه های آتش نشانی پامچال در هر دو طرف جعبه هم در بالا و هم در پایین جعبه (4 عدد سوراخ) ، این ورودی ها پیش بینی شده است تا نصب آن در هر شرایطی میسر گردد. لازم بذکرست این ورودی ها برای دو سایز 9 و 12 سانت پیش بینی شده اند.

 

2- سیستم تر : در این نوع سیستم جعبه آتش نشانی آب مورد نیاز از آب شهری تامین می گردد. لوله کشی این سیستم به لول کشی آب شهری ساختمان متصل بوده و اجاز ه میدهد همیشه در این سیتم آب در وجود داشته باشد بطوریکه هرگاه شیر ورودی جعبه آتش نشانی (در جعبه های آتش نشانی با قرقره برزنتی توصیه می گردد تنها در هنگام استفاده ضروری شیر ورودی آب باز شود) و نازل سر لوله باز شود آب جریان می یابد. وجه تسمیه این سیستم نیز به علت وجود همیشگی آب در سیستم  می باشد. بطور استاندارد ورودی پایینی جعبه آتش نشانی را به لوله کشی این سیستم اختصاص می دهند که جعبه های آتش نشانی پامچال در هر دو طرف جعبه هم در بالا و هم در پایین جعبه (4 عدد سوراخ) ، این ورودی ها پیش بینی شده است تا نصب آن در هر شرایطی میسر گردد. لازم بذکرست این ورودی ها برای دو سایز 9 و 12 سانت پیش بینی شده اند.

 

3- سیستم مرکب (تر و خشک) : در این نوع سیستم ، با توجه به شرایط ساختمان نظیر مساحت، ارتفاع آن و غیره از ترکیب دو سیستم تر و خشک همزمان استفاده می گردد. در زیر ، یک سیستم متشکل از لوله های تر و خشک با یک تانک مرتفع ، نشان داده شده است . سیستم های لوله های تر برای استفاده ساکنین جهت اطفاء آتش های کوچک در نظر گرفته شده است .در ساختمان های بلند باید یک پمپ خودکار برای رساندن آب ( از لوله شهر ، تانک ذخیره یا منبع ) به جعبه آتش نشانی وجود داشته باشد .

معایب و محاسن قرقره با شلنگ هوزریلی و قرقره با شیلنگ برزنتی 

  • ·        دبی (میزان آب خروجی در دقیقه) در قرقره برزنتی بیشتر از دبی قرقره هوزریلی است.
  • ·        استفاده از قرقره برزنتی تنها برای افراد آموزش دیده مناسب است ولی استفاده از قرقره هوزریلی برای همه افراد بسیار آسان و راحت است.
  • ·        در قرقره برزنتی باید حتماً 20 متر شلنگ برزنتی باز شود تا بتوان آبدهی را انجام داد اما در قرقره هوزریلی نیاز به باز شدن تمام شلنگ نیست و به هر اندازه که نیاز است شلنگ باز می شود.
  • ·        قرقره هوزریلی دارای قیمت بسیار کمتری نسبت به قرقره برزنتی می باشد.
  • ·        قرقره هوزریلی دارای عمر بیشتری نسبت به قرقره برزنتی است.
  • ·        شلنگ هوزریلی بعد از استفاده براحتی بدور قرقره پیچیده می شود اما شلنگ برزنتی مورد استفاده در قرقره های برزنتی، بایستی قبل از پیچیده شدن به دور قرقره حتما از داخل خشک گردند. چرا که رطوبت باقیمانده در داخل این نوع شلنگ باعث پوسیدگی سریع از داخل آن می شود.
  • ·        قرقره هوزریلی بدلیل راحتی در باز شدن از روی قرقره دارای سرعت عمل بیشتری نسبت به نوع برزنتی آن می باشد و برای اطفاء حریق در اولین لحظات بهتر عمل می نماید.
  • ·        سازمان آتش نشانی بمنظور آبرسانی در موقع حریق قادر است تنها با اتصال به شیر آتش نشانی و هیدرانت 1/2 – 1 اینچی که قبلا برروی جعبه نصب شده است از آن استفاده نماید اما در مدل برزنتی علاوه بر یک شیر و یک هیدرانت نیاز به نصب کوپلینگ نیز می باشد..

در جعبه های آتش نشانی مدل هوزریلی نازل سه حالته (OFF – JET – SPRAY) نصب شده و قابلیت تخلیه آب بر روی آتش در زمان اولیه حریق را بطور مناسب دارد.

جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی استیل دوکابین عمودی پیشرو  

 

با توجه به نیاز مجتمع های مسکونی ، اداری و تولیدی به جعبه های آتش نشانی با هارمونی بیشتر با دکوراسیون داخلی و با توجه به تنوع بسیار زیاد موجود در انواع مختلف دکوراسیون جعبه آتش نشانی استیل دوکابین عمودی پیشرو طراحی و تولید شده است .

 

مشخصات فنی :

 

مشخصات فنی جعبه آتش نشانی پیشرو  استیل

مشخصات فنی قرقره آتش نشانی پیشرو تیپ B

ضخامت ورق 0.8 بعد از رنگ . ضخامت ورق بدون رنگ 0.6 میلی متر

قطر قرقره 46 سانتیمتری با سیستم هرزگرد 2 تکه  و رنگ قرمز چرمی .

درب تابلو ها به صورت همزمان بدون نیاز به تغییر قابلیت باز شدن به چپ و راست را دارد .

هرز گرد با شافت آلومینویمی و روکش تفلن میباشد که به وسیله پکینک آب بندی شده این مدل آب بندی نسبت به قرقره هایی که با اورینگ آب بندی میشوند دارای طول عمر بسیار بیشتر و همچنین تحمل فشار بالاتری میباشد . .

ورودی آب به جعبه در یک طرف جعبه به قطر 2.5 اینچ میباشد .

نحوه آب بندی : پکینگ تست شده تا 40 بار.

درب تابلو ها تمام استیل مات خش دار به ضخامت 0.8 میلیمتر

یک عدد پیچ 12 در وسط قرقره جهت استحکام قرقره

لولا در جعبه : گازور 90 درجه

 

شیلنگ 20 متری ، با قابلیت تحمل فشار 8 بار دارای تاییدیه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اصفهان .

قفل : گرد با آب کاری کرم ساخت ترکیه ( اطلاعات بیشتر به پیوست می باشد

 

نازل 3/4 اینچ آریا با قابلیت پاشش آب به صورت مه پاش و جت اسپری تست شده تا فشار 45 بار با دبی 37 لیتر و طول پرتاب 15 متر.

پرس بوش حصیری شماره 19 بر روی نازل

شیلنگ ورودی 1 اینچ 15 بار به طول 50 سانتیمتر  .

زیر سازی رنگ چهار مرحله ایی چربیگیر و فسفاته .

بسته بندی : جهت محافظت محصول تا پایان زمان ساخت درب محصول داخل پلاستیک بسیار مقاوم روی محصول مونتاژ میگردد .

فنر شیلنگ ورودی 8 سانتیمتری .

ابعاد :ارتفاع 95  عرض :60   عمق :‌18

1عدد بست جهت شیلنگ ورودی.

دارای تاییدیه از سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان به شماره 6754/7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

157 جعبه آتش نشانی استیل  41 جعبه آتش نشانی استیل  51 جعبه آتش نشانی استیل  151 جعبه آتش نشانی استیل  152 جعبه آتش نشانی استیل  153 جعبه آتش نشانی استیل  152 جعبه آتش نشانی استیل  151 جعبه آتش نشانی استیل  51 جعبه آتش نشانی استیل  41 جعبه آتش نشانی استیل  157 جعبه آتش نشانی استیل

013b جعبه آتش نشانی استیل

 

اگر شما در ابتدای شروع بازسازی و یا ساختن ساختمان جدید با ما تماس بگیرید . ما میتوانیم راه کار های تخصصی و عملی به شما ارائه نماییم . که نیاز شما به داشتن محیطی ایمن را برطرف مینماید . و همچنین میتواند به شما در طراحی عاقلانه و حرفه ای کمک نماید .

 

 

 

 

Www.LifeDetect.com

 

شما میتوانید اطلاعات بروز شده درباره شرکت به سازان آرمانی ، محصولات و راهکارهای جدید را در وب سایت ما مطالعه نمایید.